Zapraszamy do udziału w przedświątecznym konkursie plastycznym!

Zadanie do wykonania jest następujące: należy przygotować plakat ekologiczny z Zielonym Mikołajem i dostarczyć go do nas do 10 grudnia. Z nadesłanych plakatów chcemy przygotować wystawę, dlatego zależy nam, żeby dotarła do nas forma papierowa, nie zdjęcie czy skan. Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się w załączonym REGULAMINIE – przeczytajcie go uważnie.

Tematem przewodnim tegorocznego konkursu jest GREENWASHING.

Jest to zjawisko, o którym mówi się i pisze coraz częściej. Jeśli jednak jeszcze o nim nie słyszeliście – spokojnie, zaraz je Wam przybliżymy. 🙂
Konkurs skierowany do dzieci, młodzieży i dorosłych. Ze względu na dość trudną tematykę do konkursu zapraszamy osoby w wieku co najmniej 10 lat.
Miło nam poinformować, że partnerem tegorocznej edycji konkursu została Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie!

Greenwashing (in. ekościema, zielone kłamstwa) oznacza wszelkie działania mające wprowadzić konsumentów w błąd.

To strategia, której celem jest stworzenie mylnego wrażenia, że dany produkt lub usługa są przyjazne środowisku.
Czy kiedykolwiek zdarzyło się Wam zamówić napój, który został podany z papierową słomką, ale w plastikowym kubku? No właśnie 🙂 A to tylko pierwszy z brzegu przykład – ekościema dosłownie nas otacza.
W internecie kilka lat temu głośnym echem odbiła się kampania pewnego znanego napoju gazowanego, mająca na celu promowanie recyklingu odpadów. W jej ramach influencer(k)om rozsyłano paczkami kurierskimi… Puste plastikowe butelki z instrukcją, gdzie powinno się je wyrzucić.
Greenwashing stosują praktycznie wszystkie marki odzieżowe fast fashion (czyli popularne sieciówki), a także wiele firm produkujących rzekomo „naturalne” kosmetyki.
Ekościemę spotykamy na każdym kroku, chociaż nie zawsze mamy tego świadomość. A nabrać się jest łatwo, ponieważ coraz większej liczbie osób zależy na środowisku i chcemy w możliwie niewielkim stopniu przyczyniać się do jego niszczenia. W internecie można znaleźć wiele informacji o tym zjawisku, ale dla ułatwienia zadania wymieniamy kilka przykładów. Dla dociekliwych zamieszczamy odnośniki do artykułów na dany temat:
  • Papierowe torby na zakupy są mniej ekologiczne od plastikowych (link). Oczywiście najlepiej jest używać najtrwalszych, materiałowych. Z zastrzeżeniem, że torby bawełniane też nie stanowią najlepszego rozwiązania (więcej)
  • EKO groszek, chętnie używany do ogrzewania wcale nie jest ekologiczny, ponieważ nadal jest to paliwo kopalne (więcej). Podobnie zresztą jak gaz ziemny (szczegóły)
  • Zakładanie pasiek w miastach wbrew pozorom nie pomaga przyrodzie (więcej)
Plakaty mogą zarówno w sposób ogólny wyjaśniać, czym jest greenwashing, jak i skupić się na jakimś konkretnym jego przykładzie. 
Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody!

Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych!

Centrum Edukacji Ekologicznej
Wyzwolenia 67
43-460 Wisła

2020 © cee.wisla.pl

cee_logo_225x225

  • wtorek-piątek od 10:00 do 16:00 (ostatnie wejście na salę o 15:00)

    sobota-niedziela od 10:00 do 14:00

  • +48 531 485 775

Logo BIP uproszczone